Vitajte na mojom blogu!

Nájdete tu:

zaujímavosti z oblasti vedy a techniky skúsenosti z praxe a cenné rady

streda 17. mája 2017

Ako som opravil televízor

  • mája 17, 2017
  • by
Z ničoho nič prestal televízor fungovať. Prúdová ochrana (predlžovačka s prepäťovou ochranou), ktorú som kúpil bola taktiež nefunkčná. Výborne! Mám pokazenú prúdovú ochranu, ktorá stála 30 eur a mala televízor chrániť. Čierna obrazovka, iba červená kontrolka STANDBY blikala. Nemilé prekvapenie. Vzápätí som si uvedomil, že to bude jedna z vecí, ktoré vedia nepríjemne nabúrať rozpočet. Mysľou mi prebehol výpočet odhadu škody: bude ma stáť oprava desiatky eur som nedávno hľadal ten, ktorý mám dnes v spálni a ceny kvalitných televízorov. Áno, začínali na 400 eurách. A ten, ktorý sa pokazil, bol predsa len za vyššiu sumu. Čo teraz?

Keďže človek si zrejme pokazené domáce spotrebiče nedáva opravovať bežne, nemal som prehľad o cenách, takže moje ďalšie kroky smerovali k prieskumu. Čo som zistil? Len to, čo som už akosi podvedome tušil - nebude to lacná záležitosť!

Nadštandardné slovenské služby? To ťažko!

Skúsenosťami znechutený zo situácie na našom trhu som predpokladal, že úroveň služieb na Slovensku nebude vysoká aj čo sa týka servisov spotrebnej elektroniky. Poznáme to aj z iných oblastí života - riskovať a zaniesť ho do prvého neznačkového servisu, alebo si vybrať autorizovaný, o ktorom už vopred viem, že bude predražený?

Výpočet ma prekvapil! 

Autorizovaných servisov Sony (nie je mnoho), potrebujem TV zaniesť tam a potom opäť si prísť po opravený. Cestovné náklady činia cca 60 eur. Diagnostika stojí cca 40 eur. Ceny náhradných dielov cca 80-140 eur (podľa toho ktorá doska v ňom je poškodená). Demontáž a montáž  50 Eur. Spočítané: 230- 290 eur. Ak k tomu pridám fakt, že si musím vziať v práci dva dni dovolenku, pretože samozrejme servis je otvorený len v bežné pracovné dni zvyčajnom čase do cca štvrtej, tak mi napadá myšlienka, či sa mi naozaj neoplatí kúpiť radšej novú telku?

Rozhodol som sa opraviť televízor sám! 

1. V jednom servise mi tvrdili, že mi nevedia poradiť, čo by televízoru mohlo byť. No nevzdával som sa. Iste nikoho neprekvapí, že mi napadlo nájsť nejaké informácie na internete. Ale problém súčasnosti vo všeobecnosti je, že informácií je tak veľa, že laik má problém nájsť a vybrať tie správne. Aj v tomto prípade tomu nebolo inak. Samozrejme nič, v slovenskom jazyku! Po niekoľkohodinovom hľadaní rôznych kľúčových slov v rôznom poradí a zoskupení (samozrejme anglicky), sa mi podarilo nájsť vhodné video na Youtube, kde som zistil pre mňa šokujúcu vec! Televízory Sony série KDL umožňujú veľmi jednoduchú diagnostiku prakticky svojpomocne! Ešte si spomínate na vetu, ktorou začal tento odstavec? Už asi tušíte, že servisný technik skôr nebol ochotný poradiť. Možno aby neprišiel o zákazku? Ktovie. Každopádne aj tak prišiel a výsledok je, že v budúcnosti sa už nikdy nebudem spoliehať na žiadny servis!

2. Diagnostikovať závadu je možné sofistikovane - pomocou multimetra - meraním napätia a porovnávaním hodnôt na základe predpísaných parametrov, ktoré sa dajú nájsť na internete. Alebo "sedliackym rozumom" - čiže veľmi jednoducho - postup spočíva prakticky v dvoch základných krokoch: pripojíte televízor do zásuvky a sledujete, či kontrolka vpredu na televízore svieti, bliká alebo nesvieti. Ak nesvieti vôbec, je pravdepodobne vypálená poistka vo vnútri televízora (samotná poistka sa dá kúpiť v obchode s elektrotechnickými súčiastkami a stojí pár centov). Televízor nie je problém rozobrať. Týmto návodom sa zatiaľ zaoberať nebudem. V prípade záujmu zodpoviem otázky. Ak kontrolka bliká, sledujte počet bliknutí medzi dvoma pauzami. Z tabuľky nižšie môžete určiť, v čom pravdepodobne bude chyba.

Počet bliknutí kontroly STANDBY
Porucha na doske
nebliká vôbec
Vypálená poistka
2
Napájacia doska (Power Supply Board)
3
Riadiaca doska s procesorom (Main Board)
Napájacia doska (Power Supply Board)
4
LD panel
Riadiaca doska s procesorom (Main Board)
5
Chybné pripojenie LED panelu
6
Napájacia doska (Power Supply Board)
Riadiaca doska s procesorom (Main Board)
Menič prúdu (Inverter Boards)
7
Riadiaca doska s procesorom (Main Board)
8
Riadiaca doska s procesorom (Main Board)
11
Riadiaca doska s procesorom (Main Board)
12
Doska T-CON
13
LCD panel
Menič prúdu (Inverter Boards)
14
LCD panel
Doska T-CON 
3. Potom môžete sadnúť k internetu a vyhľadať na svojom obľúbenom obchode použitý, ale funkčný náhradný diel za polovičnú cenu oproti novému dielu (napr. na Ebay, Alibaba a pod.). Alebo si môžete v autorizovanom servise objednať úplne nový náhradný diel (nemajú s tým problém vám ho predať). Pri hľadaní a objednaní náhradného dielu vždy dávajte dobrý pozor, aby označenie príslušnej dosky bolo totožné s poškodeným a teda určené pre daný typ televízora. Majte tiež na pamäti (a nech vás nepomýli), že výrobcovia bežne vyrábajú jeden typ súčiastok/dosiek pre viacero značiek (Sony, LG, atď.). Všetky dosky sú po funkčnej stránke rovnaké, iba u riadiacej dosky s procesorom je nahratý software od konkrétnej značky (no nie je problém nahrať pomocou USB platný software konkrétneho výrobcu).

Ako to bolo v mojom prípade?

Televízor som teda pripojil a zistil, že kontrolka blikne dvakrát a medzi tým je vždy krátka pol sekundová pauza. Pozrel som do tabuľky a zistil, že je teda pokazená napájacia doska. Odpísal som si označenie dosky, zadal do vyhľadávača a v priebehu pár sekúnd som našiel potrebnú dosku na Ebay. Objednal som náhradný diel z Poľska za polovičnú cenu. Prišiel o tri dni. Vymenil som ho. Zapojil kábel do zásuvky - televízor sa hneď spustil. Samozrejme, moju radosť si viete predstaviť - objavil som predsa Ameriku! Zoskrutkovanie mi trvalo už len chvíľu. Televízor je opäť funkčný a ak sa nebodaj niekedy pokazí, už viem ako na to! 

Záver?

Nenechajte sa odradiť, pokojne si všetko premyslite, nerobte unáhlené závery a rozhodnutia, nebuďte leniví alebo naopak nepreceňujte horlivo svoje sily, buďte dostatočne zvedavý a pýtajte sa. 

Už viac ako desať rokov pracujem v stavebníctve v oblasi vykurovania a využívania energie z obnoviteľných zdrojov. Baví ma vytváranie, nastavovanie a riadenie procesov trvalého zlepšovania, ktoré má zároveň aj živí. Baví ma veda a technika a technológie vo všeobecnosti.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Marian Baláž
ing.marian.balaz
Ružomberok, Slovakia

POŠLI MI SPRÁVU